از ترموود در ساخت انواع آلاچیق، خانه‌های چوبی و پرگولا در ویلا، باغ، باغچه و روف گاردن استفاده ‌می‌شود. آلاچیق ترموود از زیباترین مدل‌های آلاچیق است که معمولا آن را در جاهای خاص و لاکچری مانند ویلاهای خصوصی، باغ‌ها و مکان‌های تفریحی لوکس ‌می‌سازند. چرا طراحی آلاچیق با ترموود خاص است؟ چوب ترمو یکی از بهترین متریال‌ها برای ساخت آلاچیق است، زیرا در فرآیند ساخت چوب، در حالی که ظاهر و بافت طبیعی خود را حفظ ‌می‌کند، به ویژگی‌هایی از جمله مقاومت در برابر رطوبت، آب باران و نور آفتاب نیز مجهز ‌می‌گردد. چوب ترمو در مقابل رطوبت، آب باران و نور آفتاب تغییر اندازه و رنگ نخواهد داد.

چرا آلاچیق را با ترموود یا چوب ترمو طراحی می کنند؟

آلاچیق‌ها از محبوب‌ترین سازه‌های ترموود هستند که بنا به سفارش شما در انواع طرح‌ها و ابعاد ساخته ‌می‌شوند. چوب ترمو قابلیت تعمیر و ترمیم داشته و رنگ آن محیط زیبایی را خلق ‌می‌کند. به همین علت به عنوان یکی از بهترین متریال‌ها برای ساخت آلاچیق، خانه‌های چوبی و پرگولا شناخته ‌می‌شود. برخی از مزایای چوب ترمو که سبب طراحی آلاچیق با ترموود ‌می‌شود، عبارتند از:

  • ثبات ابعاد و مقاومت بالا: این چوب در اثر تغییرات دمایی و گرم و سرد شدن هوا واکنشی نداشته و تغییر ابعاد نمی‌دهد. همچنین از آنجایی که چوب ترمو رطوبت بسیار کمی را جذب ‌می‌کند، احتمال بروز ترک به صفر ‌می‌رسد.
  • مقاومت بالای چوب ترمو در برابر حشرات آفت چوب و پوسیده شدن: مواد مغذی در چوب معمولی از بین نرفته و سبب جذب حشرات و پوسیدگی ‌می‌شوند اما این چوب در فرآیند ترمو شدن مواد مغذی خود را از دست ‌می‌دهد و از آنجایی که این مواد مغذی را از دست داده است از آسیب حشرات آفت چوب در امان ‌می‌ماند.
  • حفظ پاکیزگی چوب و عدم وجود صمغ: رنگ و مواد شیمیایی در معرض گرما واکنش نشان داده و به سلامتی انسان آسیب ‌می‌رسانند. محیط آلاچیق، خانه‌های چوبی و پرگولا نیز مکانی برای استراحت و نشستن انسان هستند و بهداشتی و پاکیزه بودن آن‌ها اهمیت فراوانی دارد. به همین علت استفاده از چوب‌های معمولی که دارای رنگ و مواد شیمیایی باشند، انتخاب مناسب و سالمی نیست. چوب ترمو در عین حال که رنگ قهوه ای طبیعی خود را حفظ کرده، هیچ گونه رنگ مصنوعی و پوششی ندارد و در اثر گرما واکنش نشان نمی‌دهد. این چوب باعث بروز حساسیت نشده و در مقابل انواع قارچ‌ها، حشرات و کپک مقاوم است.
  • ضد آب بودن: چوب‌های معمولی در مقابل آب و رطوبت به راحتی پوسیده شده و عمر کوتاهی دارند. چوب ترمو مقاومت خوبی در برابر رطوبت و آب داشته و به دلیل جذب رطوبت بسیار کم ترک نمی‌خورد.

علت مقاومت چوب ترمو در برابر باران، آب و رطوبت

چوب معمولی در فرایند ترمو شدن، ضد آب ‌می‌شود. این چوب رطوبت بسیار کمی را جذب ‌می‌کند و به همین علت از آسیب‌های آن در امان است. در چوب ترمو ظاهر طبیعی چوب حفظ شده؛ در حالی که ضد آب شدن چوب‌های دیگر با مواد یا روکش‌ها ضد صورت ‌می‌گیرد. این مواد ظاهر طبیعی چوب را از بین برده و آن را مصنوعی نشان ‌می‌دهند.

طراحی-آلاچیق-2

چوب مناسب برای ساخت آلاچیق

در ساخت یک آلاچیق خوب باید به دو مورد توجه داشت: موقعیت مکانی آلاچیق و متریال مورد استفاده برای ساخت آن. چوب‌ها را از لحاظ نوع الیاف، گره‌ها، میزان رطوبت چوب و عمر درخت به دو دسته چوب نرم و چوب سخت تقسیم ‌می‌کنند. چوب‌های سخت تراکم بالایی داشته و به سرعت داغ ‌می‌شوند. از این چوب‌ها برای ساخت نیمکت و آلاچیق و میز نمی‌توان استفاده کرد زیرا سبب سوختگی خواهند شد. در مقابل، چوب‌های نرم فیبر و سلولز سبک‌تری داشته و تراکم کمتری دارند. این عوامل سبب ‌می‌شوند که گرمای کمتری جذب این نوع چوب‌ها شده و در نتیجه از آن‌ها بتوان در ساخت میز و نیمکت و آلاچیق بهره برد.

طراحی-آلاچیق-3

معیار دیگر برای انتخاب چوب مناسب، میزان رطوبت چوب است. مقاومت یک چوب را میزان رطوبت آن تعیین ‌می‌کند. اگر رطوبت چوبی کم و حتی نزدیک به صفر باشد، مقاومت و دوام زیادی خواهد داشت. چوب‌هایی که بیش از 10 درصد رطوبت داشته باشند برای ساخت آلاچیق به هیچ وجه مناسب نیستند. این نوع چوب‌ها در مقابل رطوبت و بارندگی به سرعت پیچ خورده و جمع ‌می‌شوند. با توجه به این معیارها چوب‌های درختان زبان گنجشک، نراد، صنوبر، شوکران و سدرا از بهترین چوب‌ها برای ساخت آلاچیق، خانه‌های چوبی و پرگولا به شمار ‌می‌روند.

سخن پایانی

ترموود چوبی است که فرآیند ترمو شدن روی آن انجام شده است. این چوب در عین حفظ ظاهر طبیعی خود، ویژگی‌هایی از جمله مقاومت در برابر رطوبت و آب، ثبات ابعاد در مقابل گرما و سرمای هوا، عدم وجود صمغ و حفظ پاکیزگی، عدم ایجاد حساسیت، کپک نزدن، پوسیده نشدن، مقاومت در برابر حشرات آفت چوب و قارچ را دارد. این ویژگی‌ها سبب ‌می‌شوند تا طراحی آلاچیق با ترموود نسبت به سایر چوب‌ها برتری داشته باشد. برای طراحی و اجرای آلاچیق‌های چوبی به شما چوبین ویلا را پیشنهاد می‌کنیم. چوبین ویلا با طراحی خاص آلاچیق با ترموود، زیبایی را به فضای شما می‌بخشد.

منبع: گسترش نیوز