سفارش تبلیغ
صبا ویژن

موثرترین درمان ریزش مو مردان جوان

در پی جستجو برای رفع طاسی یا ریزش موهای خود، ممکن است با روش‌های درمانی متعددی چون استفاده از خدمات کاشت مو روبه‌رو شوید. در مردان جوان شروع ریزش مو معمولا از 30 سالگی آغاز می‌شود، گرچه پیش از آن نیز هر فردی شاهد این اتفاق خواهد بود و تا حدودی طبیعی می‌باشد. اگر روزانه با حجمی از موهای ریخته شده‌ی خود بر روی بالشت و یا در حمام مواجه می‌شوید، باید بدانید هر انسان به طور طبیعی و میانگین روزانه 100 تار از موهای سر خود را از دست می‌دهد. اما در مواردی این وضعیت به صورت کنترل نشده و خالی شدن قسمت‌هایی از سر خود را نشان می‌دهد که باید آن را جدی گرفت و در پی درمان آن بر آمد. در ادامه روش‌های درمانی که پزشکان آن را پیشنهاد می‌کنند را بازگو می‌کنیم.

استفاده از داروهای تقویت کننده

به جزء خدمات کاشت مو، داروهایی نیز هستند که از ریزش مو جلوگیری می‌کند و سبب رویش مجدد مو می‌شود، نیاز است با معاینه و آزمایش‌هایی، پزشک به داروی مناسب برای مصرف فرد پی ببرد. داروهایی که در این دسته قرار می‌گیرند ممکن است یک یا چند مورد از داروهای خوراکی که در ادامه نام می‌بریم باشد و شامل: فیناستراید، کورتیکو استروئید، اسپیرونولاکتون، ماینوکسیدیل، داروهایی که ضد آندروژن هستند، کتوکونازل و نوعی از ویتامین B با نام بیوتین می‌شود؛ بسیار مهم است که این داروها طبق دستور پزشک تجویز شده باشد. اثرگذارترین این داروها که توسط FDA معرفی شدهاند شامل موارد زیر است:
• فیناستراید: این دارو برای درمان اشخاصی که به طاسی وسط سر و جلوی سر دچار می‌شوند می‌تواند موثر واقع شود. نکته‌ی حائز اهمیت آن، ممنوعیت مصرف برای کودکان، بانوان شیرده و باردار است، همچنین معمولا مصرف این دارو توسط پزشک برای مردان بزرگسال تجویز می‌شود. مصرف فیناستراید در اصل برای درمان سرطان پروستات تولید شده، اما به دلیل کنترل نمودن تولید هورمون DHT سبب می‌شود که تاثیر منفی این هورمون بر روی موها از بین برود.
• ماینوکسیدیل: این دارو نیز مانند فیناستراید، از ابتدا برای درمان ریزش مو ساخته نشده است، ماینوکسیدیل با نام روگین نیز شناخته می‌شود. این دارو برای افرادی که از فشار خون بالا رنج می‌بردند تجویز می‌شده است که پس از تولید و مصرف مشخص شد که از عوارض آن رشد موهای زائد است؛ پزشکان پس از آزمایش‌هایی پی بردند که می‌توان از آن به عنوان یک روش درمان طاسی در مردان استفاده نمود. مصرف این دارو باید تحت نظر پزشک صورت بگیرد تا با استفاده‌ی صحیح و مناسب، خطری را به دنبال نداشته باشد.

پلاکت درمانی برای رشد مجدد مو

پلاکت درمانی با نام پی ار پی مو نیز رایج می‌باشد، در این روش پزشک محلول پی ار پی را برای آزاد نمودن پلاکت‌ها، تزریق می‌کند. پس از تزریق این محلول و آزاد شدن پلاکت‌ها، رویش مجدد موهای سر آغاز می‌شود و درمان صورت می‌گیرد؛ دلیل رشد مجدد مو، تحریک شدن پوست سر توسط پی ار پی است که باعث خواهد شد که تولید کلاژن از سر گرفته شود، همچنین عروق خونی جدیدی را در پوست سر می‌سازد.

درمان با مزوتراپی مو

مزوتراپی مو یکی دیگر از روش‌هایی است که در کنار دیگر روش‌هایی چون خدمات کاشت مو می‌تواند برای فرد موثر باشد و توسط پزشک متخصص انجام خواهد شد. در این روش درمانی، مادهای به پوست سر تزریق می‌شود که خود متشکل از چند نوع ماده‌ی دیگر می‌باشد، این مواد شامل این موارد می‌باشد: ویتامین‌ها، عصاره برخی گیاهان، آنزیم‌ها و برخی هورمون‌های مورد نیاز که در رویش مو دخیل هستند؛ این ترکیب با درمان ریزش موی سر می‌توان در رشد مجدد موها تاثیرگذار باشد.

استفاده از روش میکرونیدلینگ

یکی دیگر از مواردی که کلینیک‌ها در کنار خدمات کاشت مو و دیگر روش‌های درمانی برای افرادی که دچار ریزش مو هستند، به کار می‌برد میکرونیدلیگ مو است. پزشک متخصص با استفاده از دستگاه‌های استاندارد و مخصوص بر روی پوست سر شخص برش‌هایی ایجاد می‌کند که در حد زخم می‌باشند و فاقد عمق هستند. این زخم‌ها سبب می‌شود که پوست سر تحریک به کلاژنسازی شود و رویش مو را از سر بگیرد، یکی دیگر از ویژگی‌های میکرونیدلینگ ضخیم‌تر نمودن ساقه‌ی موها می‌باشد.

لیزرتراپی برای درمان ریزش مو

تحریک پوست سر برای تولید کلاژن از طریق لیزرتراپی نیز صورت می‌پذیرد، در این روش علاوه بر درمان ریزش مو، در ضخیم کردن و پر پشت شدن آنها نیز تاثیر مثبتی می‌گذارد. این روش جزئی از موارد بدون جراحی در درمان ریزش مو می‌باشد و تنها با بهره بردن از انرژی نور لیزر پوست سر را به کلاژنسازی دعوت می‌کند.

خدمات کاشت مو

در مواردی به دلیل ریزش موی شدید فرد، روش‌های بالا چندان مناسب نخواهند بود و بهترین روش استفاده از خدمات کاشت مو طبیعی است. برای درمان خالی شدن برخی قسمت‌های مو به صورت سکه‌ای و یا دچار شدن به کچلی و طاسی، می‌توان از این روش استفاده نمود که ماندگار عمل می‌کند. پزشک می‌تواند پس از بررسی علل ریزش موی فرد و تشخیص آن، استفاده از خدمات کاشت مو را پیشنهاد دهد که در بسیاری از موارد درمان قطعی را به دنبال دارد.

بهترین روش درمان کدام است؟

ابتدا فرد باید توسط پزشک مورد معاینه قرار بگیرد تا مشخص شود که چه روشی برای درمان ریزش موی او مناسب‌تر است، چرا که دلایل مختلفی می‌تواند سبب این اتفاق شود؛ همچنین ریزش مو ممکن است به شکل‌های مختلفی صورت گیرد و تنها یک قسمت از سر به صورت سکه‌ای، یا قسمت‌های مختلف سر خالی شود و یا فرد به کچلی و طاسی دچار شود. به طور معمول برای درمان قطعی و دائمی، استفاده از خدمات کاشت مو طبیعی صورت می‌گیرد که در آن موی فرد بعد از کاشت به صورت طبیعی رشد خواهد کرد. همچنین استفاده از داروهایی چون مایندوکسیدیل که به صورت موضعی عمل می‌کند نیز مناسب خواهد بود. در انتها تنها پزشک متخصص قابلیت تشخیص بهترین روش را برای هر فرد خواهد داشت.

جمع بندی

با دچار شدن به ریزش مو و طاسی سر، طبیعی است که فرد به فکر روش‌هایی چون استفاده از خدمات کاشت مو طبیعی و دیگر روش‌های درمانی بیافتد. روش‌های متعددی در این زمینه وجود دارد که باید به تشخیص پزشک از بهترین و موثرترین راهکار برای شخص استفاده نمود. ریزش مو می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد و فرد به دلیل بیماری و یا به صورت ارثی به آن دچار شده باشد، به همین دلیل ممکن است در نهایت با مصرف دارو و یا روش‌های بدون جراحی مانند لیزرتراپی، این وضعیت رفع شود. در موقعیت‌هایی چون طاسی سر به صورت ارثی، خدمات کاشت مو موثرترین روش خواهد بود.

منبع: مهسا کلینیک