سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راهنمای خرید آسانسور

با رشد روزافزون ساختمان‌های بلند نصب آسانسور بسیار اهمیت پیدا کرده است. درواقع استفاده از ساختمان با تعداد طبقات بالا بدون آسانسور، یا بسیار دشوار است یا اصلا امکان‌پذیر نیست. همچنین این یک سرمایه طولانی مدت برای ساختمان است.

در ساختمان‌های مسکونی، هر یک از ساکنین به‌طور میانگین 2 بار در روز از آسانسور استفاده می‌کنند بنابراین کیفیت تجهیزات آن و ایمنی لازم بسیار اهمیت دارد. اما معیار مناسب برای خرید یک آسانسور مناسب چیست و موقع خرید باید چه نکاتی را در نظر بگیریم؟ در این مطلب قصد داریم به پاسخ این سوال‌ها بپردازیم.

 

نکات مهم برای خرید آسانسور

در بازار انواع و اقسام آسانسور موجود است که هر کدام برای محیط و شرایط خاصی مناسب است و ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد. مهم‌ترین فاکتورهایی که باید در انتخاب آسانسور مدنظر قرار گیرد عبارتند از:

  • از آسانسور برای چه کاری می‌خواهید استفاده کنید؟ آسانسورهای باربری یا خودروبر با آسانسورهای خانگی یا نفربر متفاوت است. به عبارت‌دیگر اگر قصد خرید آسانسور برای یک ساختمان معمولی را دارید گزینه‌های پیشنهادی به شما خیلی متفاوت از زمانی است که بخواهید برای یک محیط صنعتی یا تجاری آن را تهیه کنید. در ساخت آسانسور از سیستم‌های محرکه متفاوتی از جمله هیدرولیک، کششی، اسکرو و غیره استفاده می‌شود. که هرکدام کاربردهای متفاوتی دارد. مثلا برای یک اداره که هفت ایستگاه دارد سیستم کششی انتخاب مناسب است اما اگر به دنبال یک آسانسور خودروبر هستید سیستم‌های هیدرولیک را باید انتخاب کنید. اگر شرایطی وجود داشته باشد که هردو این سیستم‌ها عملکرد خوبی داشته باشند مولفه‌های دیگر را درنظر بگیرید.
  • ‌نکته‌ی مهم دیگر ظرفیت آسانسور است. با توجه به محیط مورد استفاده باید آسانسوری را انتخاب کنید که تحمل بار مدنظر را داشته باشد. مثلا آسانسور ساختمان‌هایی که افراد زیادی روزانه در آنجا رفت و آمد دارند به ظرفیت بیشتری نسبت به آسانسور یک ساختمان کم جمعیت نیاز دارد.
  • موقع خرید هم به ویژگی‌های ظاهری و هم به کیفیت تجهیزات آسانسور توجه کنید. آسانسوری که طراحی زیبا اما ساخت بی‌کیفیت دارد با نیاز مکرر به تعمیر زحمت زیادی را برای ساکنان ساختمان ایجاد می‌کند و برعکس آسانسوری با کیفیت مناسب اما ظاهر نه‌چندان زیبا به‌خصوص برای محیط‌های تجاری مناسب نیست و تاثیر منفی روی طراحی ساختمان دارد.
  • تعداد مناسب آسانسور برای ساختمان را با مشورت با افراد متخصص و با توجه به ویژگی‌های ساختمان تعیین کنید. برای مثال در ساختمان‌هایی با بیش از 8 طبقه و مکان‌هایی که طول مسیر حرکت آسانسور در آن بالای 24 متر است باید حداقل از دو دستگاه آسانسور استفاده کنید. سرعت مناسب برای این ساختمان‌ها نیز 0.64 متر بر ثانیه است. برای ساختمان‌های بلندتر تا 20 طبقه نیز سرعت 1 متر بر ثانیه مناسب است.
  • آسانسورهای با طراحی خاص و انحصاری را خریداری نکنید. برخی از شرکت‌ها آسانسورهای بدون موتورخانه‌ را تولید می‌کنند که از قطعات و تجهیزات پیچیده‌تری ساخته می‌شود و در انحصار آن شرکت است. تجهیزات این مدل‌ بالابرها از انواع دیگر بسیار گران‌تر است. بعد از مدتی نیز اگر تقاضا کم باشد قطعات آن تولید نمی‌شود و در صورت خرابی تجهیزات آسانسور با مشکل مواجه می‌شوید.
  • موقع خرید هزینه‌های نگهداری و سرویس آسانسور را درنظر بگیرید. درصورتی که آسانسور خاصی را خریداری کنید پیمان‌کارهای محدودی را می‌توانید برای خدمات تعمیر و نگهداری پیدا کنید در نتیجه رقابت کم است و هزینه بالا می‌رود. بنابراین علاوه بر قیمت آسانسور به هزینه‌های جانبی آن در آینده نیز توجه کنید.
  • دوام و ماندگاری تجهیزات آسانسور را با دقت بررسی کنید چرا که این وسیله قیمت بالایی دارد و شما آن را برای استفاده مدواوم و طولانی‌مدت درنظر گرفته‌اید. بنابراین اطلاعات صحیحی در مورد دوام و طول عمر قطعات به‌کار رفته در آن کسب کنید.
  • شرکتی را برای خرید آسانسور انتخاب کنید که خدمات مناسبی را به شما ارائه دهد هم به خدمات قبل از فروش هم خدمات پس از فروش توجه داشته باشید.
  • حتما برای نصب آسانسور از نصابان ماهر و باتجربه استفاده کنید. بسیار پیش می‌آبد که آسانسور خریداری شده از کیفیت و تجهیزات خوبی برخوردار است اما نقص در فرایند نصب که به علت ماهر نبودن نصاب به وجود می‌اید عملکرد آسانسور را با اختلال مواجه می‌کند.
  • زمان خرید مشخصات فنی آسانسور را باید بررسی کنید.

 

اهمیت مشخصات فنی آسانسور زمان خرید

سرعت آسانسور

سرعت آسانسور یکی از مولفه‌های مهم در انتخاب آسانسور مناسب است. برای مکان‌هایی که شلوغ است و رفت و آمد در آن زیاد است باید آسانسور با سرعت بالا نصب شود. برای بررسی سرعت آسانسور می‌توان به سیستم VVVF آن مراجعه کرد. این سیستم به معنای ولتاژ و فرکانی متغیر است.

VVVF وظیفه دارد شتاب اول موتور را کاهش دهد. این کار طول عمر آسانسور را نیز افزایش ‌داده و از خرابی زیاد و تعمیرات آسانسور جلوگیری می‌کند. هزینه این سیستم بالاست اما چون باعث کاهش خرابی‌ها و تعمیرات آن می‌شود مقرون به‌صرفه است. البته برای ارزیابی سرعت تنها توجه به VVVF کافی نیست باید موارد دیگر را نیز ارزیابی کنید.

موتورگیربکس

موتورگیربکس آسانسور در ارزیابی آن مهم است اما تنها ویژگی تاثیرگذار در عملکرد و کیفیت آسانسور نیست. پس اینکه یک موتورگیربکس با برند مشهور داشته باشد نمی‌تواند عملکرد آن را ضمانت کند.

کابین آسانسور

در مورد کابین آسانسور باید به دو نکته دقت کنید. اول اینکه ساخت و طراحی آن استاندارد باشد تا سلامت مسافرین تضمین شود. باید حداقل ارتفاع آن 2 متر بوده و هیچ روزنه‌ای به بیرون نداشته باشد. همچنین باید از سیستم ایمنی یا پاراشوت برخوردار باشد. نکته دوم نیز ظاهر کابین است. کابین‌ها با طراحی ام دی اف، استیل، شیشه‌ای و گالوانیزه ساخته می‌شوند شما با توجه به سلیقه شخصی و محیط مورد نظر می‌توانید یکی از آنها را انتخاب کنید. برای ساختمان‌های معمولی مدل استیل مناسب‌تر است اما برای مراکز خرید و تجاری بهتر است که دیوار کابین شیشه‌ای بود و منظره بیرون قابل مشاهده باشد.

گواهینامه و مدارک شرکت

باید به مدارکت و گواهینامه‌های شرکت عرضه کننده آسانسور دقت کنید. از شرکتی خریداری کنید که معتبر باشد و سابقه‌ کافی در زمینه فروش و نصب آسانسور را داشته باشد.

شرکت مورد نظر باید تمام استانداردها و نکات ایمنی را در زمینه مونتاژ و نصب آسانسور رعایت کند، کوچکترین خطایی در این زمینه می‌تواند منجر به آسیب‌های جبران‌ناپذیر شود.

قیمت آسانسور

عوامل متعددی از جمله جنس کابین، موتورگیربکس و شرکت فروشنده در تعیین قیمت آسانسور تاثیر دارد. اما به‌طور‌کلی چون آسانسور از قطعات متعددی که هر کدام برند و انواع مختلف خارجی و ایرانی دارد به همین دلیل قیمت هر آسانسور با توجه به تجهیزات و ویژگی‌ها و کاربردهای آن متفاوت است. علاوه بر این ظرفیت آسانسور، تعداد طبقات ساختمان نیز در قیمت نهایی آن تاثیر دارد. همچنین هزینه‌های سرویس و تعمیر آن را نیز باید درنظر گرفت.

جمع‌بندی

آسانسور یکی از ضروریات ساختمان‌های چند طبقه است اما چون وسیله‌ای است که برای مدت طولانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و با حفظ امنیت و سلامت افراد رابطه دارد باید برای خرید و نصب آن مواردی را رعایت کرد. از جمله مهم‌ترین آن بررسی کیفیت تجهیزات به‌کار رفته در آن، طراحی کابین و ظرفیت آن است. همچنین باید تعداد افرادی که در روز از آسانسور استفاده می‌کنند را نیز درنظر بگیرید.

درواقع آسانسور انواع مختلفی دارد. شما با توجه به مکان مورد نظر باید و کاربری که دارد باید به دنبال نوع خاصی از آن باشید مثلا آسانسوری که برای محیط‌های صنعتی استفاده می‌شود با نوعی که برای ساختمان‌های تجاری یا مسکونی مناسب است متفاوت است.

منبع : زرین آسانسور