سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ویژگی های آسانسور استاندارد

 

ممکن است که در مورد حوادث پیش­بینی نشده در مورد سقوط آسانسور، برق­گرفتگی، خفگی ناشی از گیر کردن در آسانسور و… شنیده باشید. شواهد نشان می­دهد سالانه (تنها در کشور خودمان) میانگین 30 نفر جان خود را در این حوادث از دست می­دهند. دارا بودن ویژگی­های استاندارد که امنیت و سلامت افراد را تضمین کند تنها یک لزوم نیست، بلکه یک اصل در ساخت، فروش، نصب و استفاده از آسانسور می­باشد. در ساخت یک ساختمان نیاز است اول تاییدیه استاندارد آسانسور ارائه شود تا مدارک مربوطه را تحویل بگیرند، در غیر این صورت گواهی پایان کار صادر نخواهد شد. در ادامه به بررسی ویژگی­های یک آسانسور استاندارد می­پردازیم.

آشنایی اولیه با آسانسور استاندارد

ممکن است این سوال برای­تان پیش بیاید که تفاوت آسانسورها در چیست؟ آیا کارایی آن­ها باهم یکی نیست؟ شرکت­های سازنده­ی آسانسور پیش از توجه به ظاهر و زیبایی یک آسانسور به امنیت و کیفیت آن می­پردازند تا حوادثی که پیش از این تکرار شده را بتوانند به طور کامل رفع کنند. با پیشرفت روزافزون تکنولوژی، طراحی و ساخت یک دستگاه مکانیکی-الکتریکی مانند آسانسور باید بتواند امنیت جان یک فرد را به طور کامل تضمین نماید تا هیچ تجربه­ی ناخوشایندی را در آسانسور برای کسی رقم نزند. با پرداختن به این موضوع سعی شده تا احتمال بروز هر حادثه­ای به صفر برسد، ویژگی­هایی که سبب شده در کنار سلامت جسم، سلامت روان فرد نیز حفظ شود شامل موارد زیر می­شود:

پاراشوت-Parachute

پاراشوت یا ترمز اضطراری یکی از ویژگی­های مورد نیاز برای اخذ تاییدیه استاندارد آسانسور است که حتی در صورت رفتن برق و هر حادثه­ی دیگری از کار نخواهد افتاد. این قابلیت اجازه دارد در صورتی که سرعت کابین آسانسور از حد مجاز خود خارج شد، (در مواقعی که کابین به هر دلیلی سقوط می­کند) جلوی آن را گرفته و به سرعت کابین را نگه می­دارد.

محدودکننده-Limiter

کارشناسان و متخصصان فعال در این زمینه ذکر کرده­اند که داشتن این قابلیت در یک آسانسور استاندارد بسیار اهمیت دارد. محدود کننده سرعت آسانسور را متوقف نمی­کند، بلکه در مواقعی که حرکت آسانسور با سرعتی بیش از 25 درصد از سرعت عادی و استانداردخود باشد، حرکت او را محدود می­کند.

ارتباط مکانیکی-Mechanical interloock

قابلیت­های این سیستم مرتبط با عناصر حرکتی آسانسور است که شامل حرکت آن برای طبقات بعدی، باز شدن درب­ها و… است. به طور معمول سیستم بازشوی درب­ها به یکی از این سه روش طراحی و مورد استفاده قرار می­­گیرند: اتوماتیک، نیمه اتوماتیک و دستی. کارکرد مناسب و بدون مشکل این سیستم یکی دیگر از ویژگی­هایی است که یک آسانسور استاندارد از آن تبعیت می­کند. ایجاد مشکل در این سیستم می­تواند شامل:

  • باز نشدن درب آسانسور: باز نشدن درب­ها و در نتیجه گیر کردن در آسانسور که برای هر فرد می­تواند از ناخوشایندترین تجربه­های زندگی­اش باشد و تبدیل به ترس و فوبیا از آسانسور، مکان­های بسته، ارتفاع و… شود.
  • بسته نشدن درب در حرکت: حرکت کردن آسانسور بدون بسته شدن درب آن در صورتی که حواس افراد درون کابین جمع نباشد ممکن است پای آن­ها در فاصله­ی خالی به وجود آمده گیر کند و صدمات بسیار جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.
  • گیر کردن در یک طبقه: ماندن در یک طبقه و حرکت نکردن نیز از دیگر احتمالاتی است که در صورتی که این ارتباطات به مشکل بربخورد اتفاق می­افتد. در ساختمان­هایی با طبقات زیاد این اتفاق می­تواند باعث اوقات تلخی­های بسیاری شود.

زنگ هشدار-Alarm bell

در هنگام بروز یک حادثه مانند گیر کردن در آسانسور، چه تنها باشید و چه با افرادی دیگر درون کابین، می­تواند لحظات بسیار ترسناکی را پیش روی­تان رقم زند. در این شرایط فریاد زدن برای کمک خواستن تنها وحشت خود و اطرافیان­تان را بیشتر می­کند، به همین دلیل نیاز است در آسانسور استاندارد سیستم زنگ هشدار مداوم فعال بماند تا پس از پیش آمد این اتفاقات اولین گزینه برای درخواست کمک توسط افراد درون کابین باشد. از ویژگی­های این سیستم شامل:

  • متصل به مرکز خدمات و کمک­رسانی: برخی زنگ­های هشدار بعد از فشردن به طور خودکار به مرکز خدمات اجتماعی ساختمان یا یک مرکز کمک­رسانی متصل می­شود که بعد از شرح وضعیت سریعا خود را می­رسانند.
  • دارای برق اضطراری: یکی از مشکلاتی که پس از رفتن برق و گیر کردن در آسانسور اتفاق می­افتد، خاموش شدن چراغ­های آسانسور است که باعث وحشت بیشتر افراد می­شود. در این شرایط بعد از فشردن زنگ خطر به طور خودکار برق اضطراری آسانسور فعال شده و نور کابین نیز باز می­گردد.

حفظ امنیت آسانسور در طولانی مدت

یک آسانسور که 20 سال از نصب آن گذشته باشد دیگر استانداردهای لازم را در این زمان دارا نیست. طبیعتا پس از نصب یک آسانسور قرار است مدت بسیار طولانی کارآیی لازم را ارائه دهد، برای اینکه پس از گذشت سال­های طولانی نیز امنیت خود را از دست ندهد نیاز خواهد بود که چند مدت یک­بار توسط کارشناسان تست و بررسی شود. طبیعی است که با قدیمی­تر شدن سیستم و کاربری آسانسور، کارکرد قسمت­هایی از آن به مشکل بر بخورد و باعث شود ایمنی آن پایین­تر بیاید. یکی از عواملی که سبب پیش آمد حوادث ناگوار نیز می­شود به قدیمی بودن کارکرد آسانسور مرتبط می­شود.

تاییدیه استاندارد آسانسور چگونه صادر می­شود؟

چندین سال می­شود که قانونی تصویب شده که برای اخذ گواهی اتمام ساخت ساختمان نیاز است

که آسانسور طبق استانداردهای جهانی بررسی شده و مدرک تایید آن تحویل داده شود. معتبرترین معیارهای بین­المللی برای این تاییدیه شناخته شده توسط سازمان ASME به ثبت رسیده است. استانداردهای موجود در این زمینه تمامی آسانسورها را شامل می­شود که از طراحی، ساخت، نصب، استفاده، تست و… آن­ها را مورد بررسی قرار می­دهد.

جمع بندی

آسانسور به عنوان وسیله­ای پر کاربرد در رفت و آمد افراد ساکن در یک ساختمان، مشتریان مجتمع تجاری و اداری باید دارای ویژگی­هایی باشد که ایمنی و سلامت هر فرد را تضمین کند.

شرکت­های مرتبط در ساخت یک آسانسور نیز به دنبال تولید آسانسورهایی با کیفیت مورد تایید استاندارهای بین­المللی سعی در ارائه بهترین خدمات خود دارند. یک آسانسور با تاییدیه استاندارد دارای ویژگی­هایی است که قابلیت­هایی را برای حفظ سلامت جانی و روانی مصرف کنندگان فراهم می­کند، از جمله این خدمات داشتن قابلیت­هایی است که در موقعیت­های خطرناک و اضطراری بتواند به مدیریت شرایط بپردازد، مانند وجود زنگ اضطراری که در صورت گیر کردن در آسانسور می­توان با فشردن آن مرکز مربوطه را برای کمک­رسانی مطلع نماید.

منبع : زرین آسانسور