سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دوره نقاهت عمل بای پس معده

?

از دوران قدیم داشتن یک بدن خوش‌ فرم نشانگر یک بدن سالم بوده؛ اما به ‌مرور زمان و افزایش کاذب وزن در بعضی از افراد، این امر سبب به‌ خطر افتادن سلامتی و همچنین کم شدن اعتماد به نفس شخص خواهد شد. برخی از بیماری‌ها از عوارض داشتن وزن کاذب هستند که پزشکان یک راه جدید برای رفع این مشکل پدید آورده‌اند. عمل بای پس معده امروزه در بسیاری از بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها برای درمان چاقی به بیماران پیشنهاد می‌شود.

دوره نقاهت پس از عمل بای پس معده

دوره نقاهت پس از عمل بای پس معده یا اثنی عشر بسته به حال عمومی فرد داشته و ممکن است در این دوره فرد بیمار دچار یک‌سری عوارض گردد. افرادی که در یک مدت طولانی تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند، می‌توانند به مدت سه تا چهار هفته پس از عمل به زندگی عادی خود برگردند. و همچنین اگر این عمل به‌صورت باز انجام شود دوره نقاهتی طولانی خواهد داشت که این مدت چهار تا شش هفته به‌طول خواهد انجامید.

بیمارانی که دچار پارگی اثنی عشر هستند می‌توانند در طول جراحی لاپاراسکوپی نیز انجام دهند که پس از گذشت یک تا دو هفته سلامت خود را به دست خواهند آورد. البته باید پس از جراحی رژیم غذایی نیز به خوبی رعایت شود؛ به‌گونه‌ای که ممکن است فرد به مدت شش هفته نتواند غذای جامد میل کند.

همچنین فرد پس از پشت سر گذاشتن چند هفته از عمل جراحی می‌بایست سبک و اصول غذایی خود را تغییر دهد و یک رژیم غذایی سالم را در پیش گیرد. اصولاً بیماران پس از جراحی دچار درد در ناحیه شکم می‌شوند که این درد با مسکنی که توسط پزشک متخصص تجویز می‌گردد پایان می‌یابد. این مسکن‌ها ممکن است برای مدت یک هفته تجویز شده تا از درد و عفونت جلوگیری نمایند.

بیمار مربوطه باید در طول روز مایعات بسیاری مصرف نموده تا کم بود آب بدن را جبران نماید. همچنین باید به این نکته توجه داشت که برای یک مدت مشخص نباید قبل از غذا از مایعات استفاده کرد. فرد در دوره نقاهت عمل بای پس معده نباید وسایل سنگین را بلند یا جابه‌جا کند، زیرا مشکلات فراوانی را برای بدن به ‌وجود می‌آورد.

?

رژیم غذایی در دوره نقاهت عمل بای پس معده

بیمار پس از عمل جراحی باید با مصرف غذا و تنقلات سیستم غذایی خود را تنظیم کند، اما موضوع اصلی این است که بیمار نمی‌تواند هر نوع ماده غذایی را میل نماید. تا چند هفته باید از خوردن غذای جامد پرهیز شود. به همین منوال بیمار باید بالافاصله پس از عمل جراحی خوردن مایعات را آغاز نموده و به ‌مرور زمان رژیم غذایی خود را منظم سازد. این موضوع باعث می‌شود تا معده به ‌مرور زمان بهبود یافته و آسیبی به آن وارد نگردد.

بیمار هنگام گذر از پریود اول باید رژیم غذایی دوم خود را آغاز نماید که در این رژیم باید از مایعات استفاده شود. همچنین غذای مورد استفاده باید به‌صورت نرم و پوره شده باشد. این رژیم نرم باید به مدت یک تا دو هفته ادامه یافته و سپس وارد مرحله پایانی رژیم دوره نقاهت عمل بای پس معده شد که در این مرحله باید غذا‌هایی نرم و پوره‌ای را جایگزین غذای جامد نمود.

مصرف دخانیات و نوشیدنی الکی در دوره نقاهت عمل بای پس معده مجاز است؟

در واقع استفاده از سیگار سبب بروز اختلال در عملکرد ریه‌ها شده و این موضوع مشکل بیهوشی و عوارضی مانند لخته شدن خون در پاها را ایجاد خواهد کرد. همچنین سیگار باعث کاهش جریان خون در بدن خواهد شد و در پوست نیز مانع از التیام زخم بیمار می‌شود.

در افرادی که از دخانیات استفاده می‌کنند خطر بیماری تنفسی و قلبی افزایش می‌بابد و بیهوشی در این افراد درصد خطر بالایی را شامل می‌شود. علاوه‌ بر این خطرات عوارض دخانیات سبب ترشح اسید معده نیز می‌گردد و سپس بیمار دچار زخم معده خواهد شد. بنابراین برای بیمار ضروری است تا هشت هفته قبل از عمل و بعد از عمل جراحی بای پس معده دخانیات را ترک نماید. همچنین فرد می‌تواند برای ترک آن از پزشک کمک بخواهد.

مصرف نوشیدنی الکی باعث خراش و سوزش در دیواره معده شده و به کبد آسیب می‌رساند و همچنین ممکن است سندروم دامپینگ را در بیمار به ‌وجود آورد. بنابراین فردی که عمل بای پس معده را انجام داده می‌بایست به مدت یک ‌سال پس از انجام این عمل از خوردن هر نوع نوشیدنی الکی خودداری نماید.

?

نکته مهم جهت دوره نقاهت عمل بای پس معده

دوره نقاهت عمل بای پس معده به میزان برش و حجم کاسته شده از معده بستگی دارد؛ به‌گونه‌ای که هر چقدر زمان این جراحی طولانی‌تر باشد دوره نقاهت آن افزایش می‌یابد. همچنین اگر فرد این عمل را به‌صورت باز انجام دهد مدت زمان بستری شدن آن در بیمارستان افزایش خواهد یافت. این موضوع سبب می‌گردد تا هر زمانی‌که فرد احساس درد و ناراحتی کرد بتواند به کمک پرستاران دارو‌های تجویزی پزشک را دریافت نماید. حتماً باید هر نوع دارویی که در این دوره مورد استفاده قرار می‌گیرد زیر نظر پزشک مربوطه باشد تا آسیبی به بدن شما وارد نیامده و منجر به بیماری جدید در معده نشود.

با همراهی پرستار فیزیوتراپ می‌توان در شب اول پس از عمل جراحی، نشستن و سرپا ایستادن را تمرین کرد. این تمرین ممکن است با درد همراه باشد اما باعث می‌شود تا پس از چند هفته به راحتی دوره نقاهت را پشت سر گذاشت. فرد بیمار با تکرار این تمرین در طول روزها، قادر خواهد بود در هنگام مرخص شدن از بیمارستان به راحتی قدم بردارد. علاوه ‌بر فیزیوتراپی حرکات بدن، فیزیوتراپی تنفسی را نیز در هر ساعت باید انجام داد و روی تخت در حالت‌های مختلف دراز کشید. در نهایت این حرکات سبب می‌گردند تا جریان خون در بدن به خوبی صورت? پذیرد.

کلام آخر

دوره نقاهت عمل بای پس معده به سلامت عمومی فرد و همچنین مقاومت بیمار در جهت التیام زخم‌ها بستگی داشته و مدت زمان متفاوتی دارد. دوره نقاهت عمل جراحی بای پس معده به‌صورت لاپاراسکوپی نسبت به عمل باز این جراحی برای بیمار زمان کم‌تری را شامل می‌شود. رعایت رژیم غذایی و همچنین استفاده نکردن از نوشیدنی‌های الکی و دخانیات به پشت سر گذاشتن دوره نقاهت کمک بسزایی می‌نمایند. تمرین‌های فیزیوتراپی بعد از عمل کمک فراوانی برای انجام کار‌های پس از آن به بیمار خواهند کرد.

با توجه به پر خطر بودن عمل بای پس معده بهتر است که این عمل در کلینیک های معتبر انجام شود. کلینیک زیبایی پارمین یکی از کلینیک های معتبر تهران است که برای مشاوره لاغری خود می توانید به صورت حضوری مراجعه کرده و از مشاوره تخصصی بهره مند شوید تا بهتر بدانید که چه جراحی برای شما مناسب است. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02144055013 تماس گرفته و یا به وب سایت https://parminclinic.com/ مراجعه نمایید.

منبع: کافه پزشکی

?