آستیگمات

بسیاری از افراد که دارای عارضه آستیگماتیسم چشم هستند به دنبال جواب این سؤال می‌گردند که آیا آستیگمات با عینک درمان می‌شود یا خیر. برای پاسخ به این سؤال باید بگوییم تا حدودی استفاده از عینک می‌تواند در درمان آستیگمات چشم مؤثر باشد. به طورکلی زمانی که فرد به آستیگماتیسم چشم دچار می‌شود که ضربه یا فشاری بر چشم وارد گردد. در برخی از مواقع نیز بیماری آستیگمات کاملاً ژنتیکی و ارثی بوده و چشم پزشک برای درمان از عینک استفاده می‌کند.

بیماری آستیگمات چشم چیست؟

به طور طبیعی و به طور معمول باید عدسی به صورت کروی باشد. در صورتی که به هر دلیلی شکل ظاهری عدسی چشم انحنا پیدا کند و یا به صورت بیضی در بیاید نوری که از بیرون وارد آن می‌شود دچار اختلال شده و به اصطلاح شکسته می‌شود. در این حالت چشم نمی‌تواند تصاویر را به وضوح واقعی و طبیعی ببیند در این حالت فرد دچار تاری دید شده و در طولانی مدت موجب سردرد می‌شود.

در آستیگمات چشم هر چه میزان این عارضه بالاتر باشد، تصاویر دور و تار می‌شوند. به دلیل منطبق نبودن عدسی و انحنای چشم آستیگمات به وجود می‌آید. در برخی از افراد عارضه آستیگمات از بدو تولد وجود دارد که عموما این افراد با خرید عینک طبی از پیشرفت عارضه آستیگمات جلوگیری می‌کنند.

در چه صورت آستیگماتیسم بهبود می‌یابد؟

آستیگماتیسم دارای درمان قطعی نیست اما با استفاده از عینک و همچنین لنز‌های طبی می‌توان تاری دید را تا حد بسیار زیادی درمان کرد. افرادی که دارای آستیگماتیسم خفیف هستند ممکن است به این عارضه دچار باشند اما اطلاعی از آن نداشته باشند چرا که در این حالت هیچ تغییری در بینایی احساس نمی‌شود. بنابراین این گونه از افراد لزومی برای درمان ندارند اما افرادی که به آستیگماتیسم پیشرفته مبتلا هستند برای برطرف کردن تاری دید باید از روش‌های اصلاح و درمان استفاده کنند.

یکی از بهترین روش‌هایی که می‌تواند تاری دید را برطرف کند استفاده از عینک طبی است. در اصل می‌توان گفت خرید عینک می‌تواند از این عارضه جلوگیری کند و تاری دید را تا حد بسیار زیادی درمان نماید. برای اصلاح نزدیک بینی و همچنین دوربینی استفاده از عینک و لنز‌های تماسی و طبی پیشنهاد می‌شود. توجه داشته باشید بسیاری از افراد که انحنای قرنیه چشم آن‌ها با حالت طبیعی دارای تفاوت بسیار زیادی است استفاده از لنز‌های تماسی امکان‌پذیر نیست.

درمان آستیگمات با عینک

آستیگمات چشم تا حد بسیار زیادی با عینک درمان خواهد شد و تاری دید فرد به شکل قابل توجهی برطرف می‌شود. بسیاری از افراد که به عارضه آستیگماتیسم مبتلا هستند در نور‌های شدید دچار ناراحتی می‌شوند. این افراد با استفاده از عینک آفتابی می‌توانند از ورود اشعه مضر ماوراء بنفش به چشم جلوگیری کنند. برای خرید عینک آفتابی در ساری می‌توانید با مراجعه به وبسایت روشنا اپتیک، عینک مورد نظر خود را سفارش دهید.

آستیگمات چشم به طور کلی به دو حالت منظم و نامنظم وجود دارد. در حالتی که فرد دچار آستیگمات منظم باشد می‌توان برای درمان از عینک طبی استفاده کرد.

اما در صورتی که فرد دچار آستیگماتیسم نامنظم باشد می‌توان از عدسی‌های تصحیح‌کننده و همچنین عمل برای درمان استفاده کرد. توجه داشته باشید آستیگماتیسم نامنظم در افرادی مشاهده می‌شود که دارای مشکل در قرنیه هستند این مشکل می‌تواند به دلایل مختلفی مانند تبخال قرنیه و همچنین قوز قرنیه به وجود بیاید. آب مروارید نیز یکی از دلایل به وجود آمدن آستیگماتیسم نامنظم است. استفاده از لنز‌های تماسی برای درمان هر دو آستیگماتیسم پیشنهاد می‌شود.

لنز‌های تماسی دارای انواع مختلفی هستند که شامل لنز‌های نفوذ‌پذیر، لنز‌های نرم و همچنین لنز‌های دو کانونی و سخت می‌شود. با در نظر گرفتن شرایط بیمار و تشخیص پزشک می‌توان از هر یک از لنز‌های تماسی استفاده کرد. عدسی‌های تصحیح‌کننده که در آستیگماتیسم نامنظم مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌تواند انحنای قرنیه را درمان کند. وجود آستیگماتیسم چشم باعث می‌شود تا فرد بیمار مجبور به استفاده از عینک شود. در حقیقت از عینک و لنز طبی به منظور اصلاح‌کننده دید استفاده می‌شود.

در حال حاضر یکی از بهترین راه‌های درمان آستیگماتیک استفاده از عینک بوده که فرد را بدون هیچ عارضه‌ای به درمان سوق می‌دهد. تهیه عینک طبی مناسب می‌تواند روند درمان را کامل کند به همین منظور خرید عینک طبی صورت می‌گیرد. برای خرید عینک طبی در ساری می‌توانید به سایت روشنا اپتیک مراجعه نمایید.

لازم به ذکر است به عدسی طبی اصلاح‌کننده که در آستیگماتیسم نامنظم مورد استفاده قرار می‌گیرد عدسی هلالی می‌گویند. این عدسی قادر است تا نور را به یک قسمت خاص هدایت کند. در صورتی که آستیگماتیسم چشم بسیار پیشرفت کرده باشد چشم پزشکان برای درمان از لنز سخت نفوذ‌پذیر گاز استفاده می‌کنند. عینک یا مخاط برای درمان تمامی آستیگماتیسم‌ها استفاده می‌شود اما اگر از آستیگماتیسم جزئی رنج می‌برید برای درمان می‌توانید از عینک استفاده کنید.

کلام پایانی

بسیاری از عوارض آستیگماتیسم چشم قابلیت درمان دارند. با این حال مهم‌ترین سؤال که افراد مبتلا به این عارضه می‌پرسند این است که آیا آستیگماتیک با عینک درمان می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت این عارضه را می‌توان با استفاده از عینک طبی درمان کرد؛ اما باید توجه داشت که آستیگماتیسم خفیف با این وسیله درمان می‌شود و در آستیگماتیسم‌های پیشرفته عدسی‌های اصلاح‌کننده قرنیه و همچنین لنز‌های تماسی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

منبع: کافه پزشکی